Eğitim sistemi teknik eleman yetiştirmiyor

01 Haziran 2011 - 23:05

Eğitim sistemi teknik eleman yetiştirmiyor   AKÜ Teknik Eğitim Fakültesi Öğretim Görevlisi Dr. Mehmet Çakmakkaya, Türkiye'deki eğitim sisteminin ihtiyaç duyulan mesleklerde nitelikli meslek sahibi eleman yetiştiremediğini söyledi.   Afyonkarahisar'da ...

Eğitim sistemi teknik eleman yetiştirmiyor

 

AKÜ Teknik Eğitim Fakültesi Öğretim Görevlisi Dr. Mehmet Çakmakkaya, Türkiye’deki eğitim sisteminin ihtiyaç duyulan mesleklerde nitelikli meslek sahibi eleman yetiştiremediğini söyledi.

 

Afyonkarahisar’da meslek ve teknik lise öğrencilerine yönelik olarak ‘Mesleki Teknik Eğitim ve Öğretimin Önemi’ konulu eğitim verildi. Rehberlik Araştırma Merkezi’nde (RAM) gerçekleştirilen eğitimi veren Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Teknik Eğitim Fakültesi Öğretim Görevlisi Dr. Mehmet Çakmakkaya, Türkiye’deki asıl sorunun işsizlik değil mesleksizlik ve nitelikli personel eksikliği olduğunu söyledi. Genç nüfus yapısına sahip Türkiye’nin bugün ‘genç işsizler’ sorununu tartıştığına dikkat çeken Dr. Mehmet Çakmakkaya, “İşsizlik var, çünkü eğitim sistemimiz sanayi ve hizmet sektörlerinin duyduğu, bilgisini uygulayabilen beceri sahibi bireyleri yetiştirememektedir. Yani, eğitim sistemimiz ihtiyaç duyulan mesleklerde nitelikli meslek sahibi eleman yetiştiremiyor” dedi. İşsizlikle mücadelede mesleki eğitimin önemine dikkat çeken Çakmakkaya, “Diğer ülkelerle rekabet edilebilir düzeye ulaşmak, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri arasında mal ve hizmetlerin serbest dolaşımında ülkemizin insan gücünün değerini koruyabilmek, ekonomik alanda üretimi artırmak, sadece alan ve kullanan değil; üreten ve satan ülke olmak için mesleki eğitim önemlidir” şeklinde konuştu.

HAYAL KURULAN İŞLERDE ÇALIŞILAMIYOR

Mesleki eğitimin Türkiye’deki yeri hakkında bilgi veren Çakmakkaya, şöyle devam etti:

“2005 yılında AB içinde yapılan bir araştırmada velilere, ‘Zorunlu eğitimi tamamlamış bir öğrenciye, genel mi yoksa meslek eğitimi mi tavsiye edersiniz?’ sorusu yöneltiliyor. İngiltere, Fransa, Finlandiya, Hollanda gibi gelişmiş ülkelerde yaşayanlar yüzde 70 gibi büyük bir çoğunlukla, ‘mesleki eğitim’ derken, bu oran Türkiye’de çok aşağıda kalmaktadır. Özellikle inşaat sektöründe iş piyasasına girenlerin çoğunun mesleki bir eğitimi bulunmamaktadır. Mesleki eğitim almayan kişiyi piyasada yetiştirmek de oldukça zordur. Sadece genel lise eğitimi almış insanlarla işgücü verimliliğini artırmak mümkün değildir. Üniversite mezunlarının çoğu, hayalini kurdukları işlerde çalışamamaktadırlar. Memuriyete geçenler ve güçlü şirketlerde işe girenler, üniversiteden mezun olanların mutlu azınlığını oluşturmaktadır. Türkiye 10 yıllık perspektif içinde AB’ye tam üye olacaksa, ekonomide güçlü ve yapısal bir dönüşümü gerçekleştirebilmelidir. Bu dönüşümün temelinde ise verimlilik ve katma değeri yüksek ürünler üretmek ve ihraç etmek yatıyor.”İHA