Yönetim Katı Sohbetleri
Yönetim Katı Sohbetlerinin bu haftaki konuğu İkbal Thermal Hotel & SPA Genel Müdür Yardımcısı Murat Toker. 1979 yılında Muğla'da dünyaya gelen Murat Toker, Turizm Meslek Lisesinin ardından 2004 yılında Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği bölümünü bitirerek profesyonel çalışma hayatına giriş yaptı. Sırasıyla Muğla, Aydın, Bursa ve Afyonkarahisar da çeşitli otellerde mesleki alanda deneyimlerini geliştiren Murat Toker, 2013 yılından bu yana İkbal Thermal Hotel &SPA genel müdür yardımcılığı görevini başarıyla sürdürüyor. Murat Toker evli olup, yakın dostları tarafından insansız hava araçları sektörüne olan yakın ilgisiyle tanınıyor.
Murat Akarçay: Yönetim Katı Sohbetleri röportajlarında bu hafta örnek olacağına inandığım ekip çalışmasının ender örneklerinden birisini görüyorum. İkbal Thermal Hotel & SPA’dayız ve Otelin Genel Müdürü Ali Gümüşhan ve Genel Müdür Yardımcısı Murat Toker'le birlikteyiz. Ender görülen örnek demiş olduğum detay röportajımızı Ali Gümüşhan'ın talebi üzerine bugün Genel Müdür Yardımcısı Murat Toker'le yapacak olmamız? Nedenini telefonda röportajı teklifini size yaptığımızda anlatmıştınız. Bir kez de okuyucularımız için anlatır mısınız Sayın Gümüşhan?
Ali Gümüşhan: Sizinde belirttiğiniz gibi ekip çalışması en önemli unsur. Ayrıca biz İkbal Thermal Hotel & SPA bünyesinde başarıyı paylaşabilme olgusunu çok seviyoruz. Murat Toker aynı zamanda sektörel anlamda değişik tespit ve analiz yapabilen iyi bir yönetici. Sektörel anlamda değişik fikir ve bakış açılarını az sonra siz de dinleyeceksiniz zaten. Bu nedenle ben röportaj akışı içerisinde sözü kendisine bırakmadan önce bireysel olarak Yönetim Katı Sohbetlerinde bir şeyi ifade etmek istiyorum.
M.A: Buyurun lütfen Sayın Gümüşhan.
A.G: Ne mutlu ki termal sektörümüz iç ve dış tanıtım faaliyetlerinde değişik ve oldukça güzel aktiviteler üretiyorlar. Mesela NG Otel bisiklet turu yaparken biz iki sefer Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) toplantılarına ev sahipliği yaptık. Öte yanda, Budan Otel bir sinema filmi projesinin Afyon çekimlerinde konaklamaları üstlendi. Bütün otellerimiz birbirinden farklı organizasyonlar yapıyorlar. Benim istediğim tek şey bu tür etkinliklerin daha da artması ve daha da büyük organizasyonlarla sektörün tanıtımına katkıda bulunulması. Bu konudaki arzımı röportajınız aracılığıyla sektördeki değerli işletmelerimize naçizane iletmek istiyorum. Sözü Sayın Genel Müdür Yardımcım Murat Toker'e bırakıyor tüm okuyucularınıza selam ve hürmetlerimi iletiyorum.
Murat Akarçay: Biz de size teşekkür ediyoruz Sayın Gümüşhan. Sayın Toker öncelikle Yönetim Katı Sohbetlerine hoş geldiniz diyor ve her hafta konuklarıma sorduğum ilk soruyu size de yöneltiyorum. Afyon turizm sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz?
Murat Toker: Öncelikle hazırladığınız ve her hafta ilgiyle takip etmiş olduğumuz röportajlar serisinde bu hafta sizlerle birlikte olmaktan kıvanç duyduğumuzu belirtmek istiyorum. Öte yanda Sayın Genel Müdürüm Ali Gümüşhan'a sektörle ilgili bireysel fikirlerimi aktarmak konusunda sağladığı kadirşinaslıktan ötürü ayrıca teşekkür ediyorum. Gelelim sorunuzun cevabına. Bana göre, Afyonkarahisar turizm sektöründe anlaşılırlık sorunu olduğunu düşünüyorum.
M.A: Oldukça ilginç bir sorun tespiti. Biraz açar mısınız anlaşılırlık sorununu peki?
M.T: Afyonkarahisar halkı turizm sektörünün gelişimine ne kadar hazır mesela. Halkın hazır olması çok önemli bir faktör. Çünkü turizm destinasyonlar zincirinden oluşur ve bu zincirin tesisler dışındaki kulvarında halk önemli bir yer tutar. Mesela Eskişehir'de son yıllarda iç turizm patlaması yaşanıyor. Halk bu konuda patlamanın farkında ve entegre olmak için üzerine düşen her şeyi yapıyor ve kendini geliştirmek adına adımlar atıyor. Bu noktada, termal sektörün büyüme kaydettiği Afyonda halkımızın da turizm anlaşılırlığına adapte olması gerekiyor. Başka bir örnek daha vereyim. Afyon hatırası olarak alınabilecek ne kadar hediyelik eşya ürünü görüyorsunuz. Bir elin parmak sayısı kadar az. Bölgesel temalı hatıra hediye üretiminde sektör bu şehirde gelişmeli diye düşünüyorum.
M.A: Belirtmiş olduğunuz fikir oldukça değişik. Bu konuda farkındalık nasıl oluşacak yada farkındalığı kimler oluşturacak peki?
M.T: Destinasyonlar yani turizm bölgesinde bulunan gezilebilir yerler ve turizm alanları seçeneklerinin artmasıyla oluşacak atmosfer bu farkındalığı halkta harekete geçirecektir. Bu noktada, Afyon Valiliğinin yaptığı oldukça önemli çalışmalar ve projeler bulunmakta mesela. Özetle otelden aracına yada tur otobüsüne binip merkeze giden turistin benim merkezde görmediğim şu müze, şu konak, şu cami,şu çarşı yada kaleye çıkma fırsatım bu sefer olmadı ama bir daha geldiğimde oraya çıkacağım diyebileceği fazla çeşitten oluşan bir destinasyon oluşmalı. Bunlar oluştukça halktaki anlaşılırlık artacaktır zaten. En büyük geliri turizm olan bölgelerin doğasında bu vardır. Ayrıca ilimiz otellerini ziyaret eden müşteri profili değişime uğradı. Bundan yıllar önce orta yaş ve üstü müşteri profili varken artık bu profil daha aktif ve sosyal olan orta yaş ve gerisine doğru gençleşmeye başladı.
M.A: Destinasyonlar konusuna önem veriyorsunuz? Tesisler için oldukça önem taşıyor değil mi bu konu?
M.T: Kesinlikle. Siz ne kadar otelinizde her türlü aktiviteyi sağlasanız da misafirler belli bir zaman sonra değişik yerleri görmek ve tanımak istiyor. Özellikle merkezde turistlerin gezebilecekleri yerlerin artışı şehir merkezinin ekonomisine de önemli katkılar sağlayacaktır.
M.A: Peki otel yatırımlarının artışı bu noktada önem taşıyor mu?
M.T: Ben size daha farklı bir şey söyleyeyim isterseniz. Afyonda arz fazlalığı var. Ne yazık ki tesislerin açılmalarında orantılı bir büyüme yok. Biraz önce söylediğim destinasyonlar merkez ve yakın çevrede artıkça bir potansiyel oluşur ve artan potansiyele bağlı olarak ortaya çıkan ihtiyaçtan tesisleşme olur. Bizde termal suya bağlı yeni otel yatırımları yapılıyor. Dünya araştırmalarında termal tatil ortalaması en az 7 günken bizde ortalama 2 gün olarak gerçekleşiyor.
M.A: Sektörel anlamda gerçek sıkıntı nedir diye sorsam ne cevap verirsiniz?
M.T: Personel istihdamı derim. Ciddi anlamda sektörde sıkıntı çünkü. Özellikle yetişmiş eleman. Bakın Afyonda turizm otelcilik lisesi ve bir adette üniversitede bölüm var. Yılda kaç mezun veriyorlar ve kaçı okulu bitirdikten sonra Afyon otellerinde çalışıyor dersiniz. Cevap vereyim çok azı. Çoğu mesleği yapmıyor yapmak isteyenlerin çoğu da başka bölgeleri tercih ediyor.
M.A: Peki sektör Afyonda büyüyor, yeni tesisler açılıyor. İstihdam dengesi nasıl sağlanıyor?
M.T: İşkur'un meslek edindirme kurslarından yararlanmaya çalışıyor sektör genelde. Buradan sağlanan personel hizmet içi eğitimden geçiriliyor ve yetiştirilerek istihdam ediliyor.
M.A: Turizm Meslek Lisesi ve Üniversite çıkışlı personelin sektörde istihdama girişi fazla olmuş olsa sanırım pek fazla yorulmayacaksınız? Doğrumu tahmin ediyorum ?
M.T: Kesinlikle. Çünkü temel eğitimi orta derecede alıyor o gençlerimiz. Yaptıkları stajlarla pratiği de geliştirdikleri için yetiştirme gibi bir durum söz konusu olmuyor. Mesela şu anda bize kahvemizi getiren bayan personelimize sorun. Kendisi turizm otelcilik bölümü mezunu bir personelimiz üniversiteden. Sınıfta kaç kişiydiler ve kaçı mezun olduktan sonra sektörde çalışıyordur? (Bayan personele soruyu sorduğumda sınıftan 60 kişinin mezun olduğunu şu anda 5 arkadaşının turizm sektöründe çalıştığını ifade ediyor) Ayrıca turizm meslek okullarında verilen eğitimin içeriği de önemli. 20 yıl önceki bilgilerin öğrenciye faydası yok. Turizm artık öyle bir sektör ki sürekli gelişiyor, yenileniyor ve dur durak bilmeden büyüyor. Turizme katılan misafirlerin beklentilerinin değişmesi işletmeleri ve bu konuda eğitim veren kurumları da değişime sevk ediyor. Verilen eğitim konularının güncellenmesi ve kullanılan donelerinin güncellenmesi sanırım mezunların sektöre ilgisini artırabilir diye düşünüyorum.
M.A: Sayın Toker teşekkür ediyorum oldukça güzel ve keyifli bir sohbetti. Son olarak Yönetim Katı Sohbetlerini okuyan okuyucularımıza ve sektöre neler iletmek istersiniz?
M.T: Fikir ve düşüncelerimi sizlerle ve sektörle paylaşma konusunda şahsıma bu fırsatı verdiği için öncelikle Genel Müdürüm Ali Gümüşhan'a ve size teşekkür ediyorum. Her hafta ilimiz termal sektörüyle ilgili değişik fikirlerin gündeme getirildiği Yönetim Katı Sohbetlerine katılmaktan bende oldukça mutlu oldum. Başarılarınızın devamını diliyor, sektördeki tüm meslektaşlarım ve okuyucularınıza selam saygılarımı sunuyorum.